Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím vyjadřujete souhlas. Další informace

SWOT analýza českého školství

Onehdy jsem v archívu narazil na stručný text s lákavě znějícím názvem "SWOT analýza českého školství". Vzpomínám si, že jsme to řešili ve škole asi před 10 lety.

Nepružnost - Hlavní slabá stránka?

Pro české školství je charakteristické to, že čas jakoby neexistoval. S přelomem tisíciletí se kvůli Internetu a mobilním telefonům zásadně změnil život téměř všem. Od způsobů komunikace přes organizaci práce po trávení volného času, všechno je jinak.

Co z 10 let staré SWOT analýzy již neplatí? Možná se trochu zlepšila situace s učebnicemi (nesledujeme-li cenovky a jazykovou verzi), semtam "pučí" využívání nových metod, školy jsou vybaveny plus minus použitelnými PC s Netem (ovšem za jakou cenu?) a volitelné předměty fungují.

Ostatní položky jsou evergreenem, státní maturity již nesmrtelnou klasikou :)

SWOT analýza českého školství

Silné stránky

- tradice našeho školství,
- vysoká vzdělanostní úroveň studentů,
- množství kvalitních učitelů,
- možnost bezplatného vzdělávání.

Slabé stránky

- encyklopedické pojetí výuky(učitelé mají spíš zakořeněnou povinnost předávat vědomosti, než vychovávat a učit pro život),
- málo se reflektují světové trendy,
- problematické požadavky vysokých škol na přijímací řízení,
- z ekonomických důvodů je omezována nabídka volitelných a nepovinných předmětů,
- nedostatečná péče o začínající učitele a učitele, kteří vyučují mimo rámec své odborné způsobilosti (chybí jejich soustavné metodické vedení),
- na většině škol převládají stereotypy v používání vyučovacích metod a forem práce, které jsou málo efektivní a nevyužívají přirozené aktivity a iniciativy žáků,
- nedostatek vhodných učebnic pro některé odborné předměty.

Příležitosti

- využití nových informačních technologií,
- podpora mladých učitelů, kteří se nebojí zavádět nové metody,
- zlepšení vzdělávání učitelů.

Hrozby

- nové maturity, které hrozí svým pojetím testových úloh (nezdaří-li se úmysl testovat kompetence a schopnost řešit problémové úlohy a zabředne se do bahna memorování informací, bude lepší státní maturitu vůbec nedělat),
- odchody kvalitních učitelů z důvodu nedostatečného ohodnocení,
- stárnutí pedagogických pracovníků.

Kam dál?
Co říkají učitelé na reformu školství

Štítky: , ,

Diskuse o článku SWOT analýza českého školství



Tady může být Váš názor.

Poslat komentář




<<<  Zpět na titulní stránku