Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím vyjadřujete souhlas. Další informace

Pirátství 3. díl - Důsledky a budoucnost

Je zbytečné se rozepisovat o důsledcích porušování autorských práv pro uživatele: Trestní postihy, pokuty, propadnutí věci. Jaké má ale pirátství reálné dopady na vydavatele a autory? A jaká je budoucnost tohoto fenoménu? Budeme na pirátství za pár let se slzou v oku jenom vzpomínat?

Software

Abychom si uvědomili důsledky nelegálního užívání programů např. na softwarového giganta Microsoft, stačí zavřít oči a představit, jaké by to bylo, nebylo-li by nikdy žádné pirátství. Je evidentní, že zisky by byly o několik řádů nižší. Pirátství rozšířilo Windows tak, že takřka každý od úřadů po malé živnostníky používá PC a platí. Navíc podpora platícím zákazníkům této firmy se limitně blíží nule. Osobní zkušenost: Když jsem vytvořil a dal k dispozici na Internet 3 hry na principu puzzle, při pokusu o stažení vyskočila varovná hláška "upozornění zabezpečení". Zaslal jsem tedy dotaz na Microsoft, co dělat, aby jejich program Windows takto neodrazoval milovníky skládaček. V odpovědi mi bylo napsáno, že řeší jen záležitosti týkající se licencí. Jinými slovy: Zaplatili jste a my na vás kašlem.

Filmy

K tomu, aby si udělal průměrně inteligentní člověk skutečný obrázek, jaké důsledky má pirátství (zejména internetové) pro filmový průmysl, stačí žebříček (červenec 2008) komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob a hlavně údaj s rokem jejich premiéry:

Titanic (1997)
Pán Prstenů: Návrat krále (2003)
Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže (2006)
Harry Potter: Kámen mudrců (2001)
Piráti z Karibiku: Na konci světa (2007)
Harry Potter: Fénixův řád (2007)
Pán Prstenů: Dvě věže (2002)
Star Wars:Skrytá hrozba (1999)
Shrek2 (2004)
Jurský park (1993)

Hudba

U hudby je situace jiná. Tady je opravdu v posledních letech velký pokles prodeje. Interpretů a autorů se to zas tak moc netýká, dostávají z každého prodaného kusu částku v řádu desetikorun, příjmy z živých vystoupení (nelegální kopie propagují koncerty) a od OSY rostou. Ale vydavatelé úpí. Je otázkou, na kolik si tyto ztráty způsobili sami svou neschopností vyhledat talenty + lpěním na braku a produktech na jedno použití.

10 koncertů s největší návštěvností - O2 arena
Madonna 18 628
Madonna 17 798
Depeche Mode 16 407
Roger Waters 16 279
Ozzy Osbourne 15 681
Red Hot Chili Peppers 15 548
Queen 15 527
Eric Clapton 15 268
R. E. M. 14 563
Phil Collins 14 392

Copak nám říkají tyto údaje? Že díky "osvícené" politice vydavatelských firem nejsou žádné hvězdy pod 40 let věku a velká většina z nich má těžce přes 50. Kariéra těchto interpretů začala před více než 20(!) lety, masivnější výskyt stahování začal před zhruba 9 lety. To, že hvězdy nevznikají kvůli pirátství (nevyplatí se do nového interpereta investovat, když se hudba málo prodává), je naprosto lichý argument. Je cosi shnilého ve státě vydavatelském.

Budoucnost

Jak jsem naznačil již v minulém díle: Cesty, jak snížit internetové pirátství na minimum už v dnešní době existují. Ale nejsou využívány, válka je vyhlášena, občas padne náhodný výstřel, který někoho zasáhne, velká ofenzíva se nekoná. Proč? Zatím je to všechno taková "ochutnávka zdarma". Jakmile si ani ten nejprostší člověk nebude umět představit svůj život bez počítače (či jiného zařízení) připojeného na Net a naběhnou nové obchodní modely, všichni budou platit, platit a platit. A i s úroky zaplatí všechno, o co nyní vydavatelé a autoři přicházejí.

Přečtěte si také článek Autorské právo: Spravedlnost nebo absurdita?

Štítky: ,

Diskuse o článku Pirátství 3. díl - Důsledky a budoucnost

Blogger Peter Lehotský:

Pirátstvo v hudbe: berieš ako merítko zahraničných interpretov na koncertoch v Prahe. Uvedom si, že títo interpreti pôsobia na globálnom trhu. Čiže ak si ich nový album nelegálne stiahne 100 000 ľudí pri predajnosti 1 000 000 kópií, je to iné, ako keď si stiahne 100 000 ľudí album napr. No Name, keď si ho kúpilo 30 000 ľudí. A tých 100 000 sťahovačov No Name v ČR s SR nie je veľmi za vlasy pritiahnuté číslo. Môžeš oponovať, že aj tak zarobia na koncertoch. OK. Zarobia tak všetci? Zažil som situáciu jednej slovenskej kapely, ktorú hrávali takmer všetky rádiá. Bolo turné, cca 12 koncertov, na každom cca 350 divákov = 4 200. Všade úžasná atmosféra, poznali komplet texty každej piesne. Pointa? Predaných bolo cca 1 500 nosičov albumu tej kapely. Po koncertoch nosili fanúšikovia na podpis prefotené obaly napálených diskov. Pointa číslo 2? Vydavateľovi sa nevrátilo to, čo do vydania titulu investoval. Myslíš si, že im tá firma vydala aj druhý album?

 
Blogger Holden Caulfield:

Souhlas, taková může být současná situace. Ale co můj argument, že takřka všechny velké hvězdy začínaly kariéru před více než 20 lety a stahuje se jen plus minus autobus 10 let? Vydavatelé se nažrali úspěchu hvězd přelomu 80. a 90. let a začali spinkat na vavřínech. Já tvrdím: kvalita se prosadí v každé době, jen je třeba pošťouchnutí do začátku, které vydavatelské firmy bohužel už takřka 20 let udělují téměř výhradně produktům na 1 použití.

 
Anonymous MultiGaming:

Zajimava serie clanku. Osobne si myslim, ze v soucasnosti se oficialni mista nejvice soustreduji na provozovatele portalu s filmy. Svedci o tom ostatne mnohe konkretni kauzy jako napr. iTelka a dalsi. Oproti tomu se zda, ze MP3 nikom vyslovene v zaludku nelezi. Mozna to bude i tim, ze z financniho hlediska jsou s filmovou tvorbou neporovnatelne. Nu a co se software tyce - spoustu konkretnich programku uz nastesti sezene clovek i ve freeware verzi, ono casto staci jen trochu vic zapatrat.

 


Tady může být Váš názor.

Poslat komentář




<<<  Zpět na titulní stránku