Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím vyjadřujete souhlas. Další informace

Zpověď lamy aneb Antiajťák v akci

Na úvod jest třeba poučit ještě větší lamy než jsem já, co tento výraz znamená. Dle Wikipedie je lama český termín používaný na Internetu a v počítačích, vychází z anglického slova lamer (lame = chromý). Výraz je pejorativní až hanlivý, označuje neschopného nešikovného uživatele, který neumí aspoň všeobecně pracovat s počítačem (popř. s nainstalovanými programy), a ještě s tím obtěžuje a zdržuje ostatní uživatele.

Proč jsem lama

Kolem výpočetní techniky se motám přes 20 let. Již za vlády osvíceného generálního tajemníka KSČ soudruha Milouše Jakeše jsem chodil do SVAZARMu, kde byly k dispozici naprosto skvělé mašiny PMD 85. Krátce po pádu režimu jsem se stal hrdým Ataristou a od roku 1996 křepčím na Netu.

Počítače mě v průběhu života nikdy neopustily, je tedy s podivem, že jsem se nestal alespoň běžně znalým uživatelem. Jaké jsou příčiny?

1) Ze zásady nečtu návody, nápovědy, odpovědi na časté otázky atp. Výrobce softwaru či zařízení, který není schopen svůj produkt udělat tak, aby fungoval bez předchozího studia, si zaslouží pouze slova pohrdání a nadávky.

2) Jsem konzervativní. Jakmile něco funguje, neměním to. Jakmile něco nepracuje, jak má, je mi putna z jakého důvodu. Nepátrám, neřeším, měním.

3) Jsem líný. Tím nejcennějším, co člověk na světě má, je čas. Nechci ho ztrácet získáváním znalostí, které použiji jen párkrát a pak zastarají. Nechci se něco učit jen proto, abych před lidmi, kteří to vědí (a mohou mi to sdělit), nevypadal jako pitomec.

Strasti lamího života

Pro běžného člověka je těžko představitelné, kolik toho musí lama v dnešní době vytrpět. Frustrace a strádání jsou naším denním chlebem. S čím se potýkáme?

1) Prohlížeče

Naprosto nerozumím sporům o prohlížečích. Ať zapnu stránku v jakémkoli z hlavní čtyřky, vypadá stejně a načítá se zhruba stejně rychle (daleko větší vliv má rychlost PC a připojení). Na první pohled patrné rozdíly jsou jen v doplňkových serepetičkám, které lama nevyužívá, protože jim nerozumí.

Kecům o bezpečnosti samozřejmě nedávám žádnou důležitost, už jste slyšeli o někom, komu by vybrali účet, protože používal špatný prohlížeč?

Pořád přibývá stránek, které odmítají starší prohlížeče. Například na Youtube v současné době píší, že již brzy přestanou podporovat IE6. Kdybyste věděli, jak já se těším, až ten den nastane, až budou moci na Youtube využít veškeré možnosti, které kvůli IE6 nyní využít nemohou, na úžasné grafické prvky, miliony nových funkcí...

Rozepisovat se o zkušenostech lamy s tvorbou stránek, které se líbí všem prohlížečů, je asi zbytečné.

Svět by byl o mnoho lepším místem, kdyby se kapacity obětované na oltář válce prohlížečů využily k tvorbě něčeho užitečného.

2) Rozlišení

Dalším punktem, pro který bych si oči vyplakal, je rozlišení. Nevím, jak to řeší zkušení uživatelé, já se přiznám, že nijak. Při používání monitoru s vysokým rozlišením mám obrovské okraje, u nízkého se mi zase nevleze stránka na obrazovku.

Jako lama se ptám: To je opravdu takový problém stanovit, že standard je např. 1024px a pomocí prohlížeče stránku zemulovat, aby byla všude OK?

3) Windows a další software

Zuřivé aktualizace softwaru mě dohánějí k šílenství. Jistě, chápu nutnost inovací. Ale proč zbytečně trápit uživatele? Proč postupy, které fungovaly, nefungují? Proč je snaha za každou cenu měnit grafická menu?

Představte si, že by fabriky v rámci zlepšování a vývoje aut začaly vyrábět vozy, které mají prohozené pedály. Hrozná pitomost, že?

Kdyby si výrobci programů alespoň trochu vážili zákazníků, byla by naprostou samozřejmostí možnost volby staršího vzhledu. Toto využívám v XPčkách (vypadají jako Windows 95) a líbilo by se mi to všude.

Jěštěže mi lidi poradí

Jediným důvodem, proč lze jako lama existovat, je ochota spousty lidí nezištně poradit. Stránky jako Webtrh.cz, Jaknaweb.cz, Czilla.cz nebo Jakpsatweb.cz jsou spolehlivým zdrojem poučených uživatelů. Zeptejte se na cokoli, dostanete většinou symbolický lepanec za lamovitost a správnou odpověď.
Komiks Vesnička - Ajťák Králík.
Stránky komiksu Vesnička

Štítky: ,

Diskuse o článku Zpověď lamy aneb Antiajťák v akci

Blogger admin:

V průběhu článku zapomínáte, že jste lama. Kvůli méně bezpečnému prohlížeči vám nikdo nevybere schránku. Jde o to že ty prohlížeče blokují přístup virům jak to jen jde. Proto je Mozilla nejlepší.

 
Blogger Holden Caulfield:

everyday-series:
Trochu Vás opravím, schránku nezmiňuji, píši "...už jste slyšeli o někom, komu by vybrali účet, protože používal špatný prohlížeč?"

 
Anonymous Anonymní:

nemyslím si že je každý lama jsem takzavaný "ajťák" a už v tom umím docela chodit .. ale nikdo není lama jen jsou lidé kteří se tomu nevěnují a vím mnohem víc informací v jiných věcech..

 


Tady může být Váš názor.

Poslat komentář




<<<  Zpět na titulní stránku