Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím vyjadřujete souhlas. Další informace

Guy Gilbert - Evangelium podle svatého lotra

...recenzovité zamyšlení.

Já a tahle knížka jsme se k sobě dostaly poměrně krkolomným způsobem. Tenhle semestr jsem si na fakultě zapsala předmět s názvem Terapie dětí s poruchami chování. Na první hodině se mluvilo o doporučené literatuře a mě mezi jinými jmenovanými zaujala kniha Evangelium podle svatého lotra. Ten název se mi líbil a jistým způsobem mě přitahoval. Poznámka vyučujícího o tom, že on to ještě nečetl a my asi máme víc času, tak bychom to mohli stihnout dřív než on, mi nejdřív připadala hloupě vtipná (přitom, kolik toho v pátém ročníku mám), ale daná knížka mi nešla z hlavy. Věděla jsem o ní jen to, že ji napsal nějaký francouzský katolický farář, který pracuje s problémovou mládeží, a měla za to, že to bude prostě soubor nějakých jeho zkušeností a že uvedený název je jaksi podivně metaforický.

Ovšem chyba lávky! Evangelium podle svatého lotra je totiž skutečně ve své podstatě náboženským textem. Ovšem rozhodně ne textem ledajakým! Nudu ani nepochopení, které jste si možná někdy během svého života s náboženstvím asociovali, zde nečekejte. Tahle kniha v sobě má mnoho lidskosti, snahy pomoci a také snahy vyložit vybrané slovo boží lidem z masa a kostí. Stojí na hluboké a osobní víře katolického faráře a jeho usilovném snažení předat tuto víru dál. Přiznám se, že jsem nikdy neměla v ruce žádný duchovní text, který by mě více oslovoval. Snad je to čtivým a jasným stylem tohoto autora, snad aktuálním bodem na mé životní cestě, těžko říct. Knížku Vám ale rozhodně doporučuji.

Pro malou ochutnávku zacituji z Úvodu. Alespoň tím také trošku osvětlím název téhle prapodivné knihy. "Chtěl jsem napsat tuhle knihu, protože mě fascinuje poslední pohled Krista. Tu scénu znáte. A jestli ne, tak vám ji popíšu. Kristus je ukřižovaný. A spolu s ním dva lotři. Zločinci, to se ví! Jistě gangsteři. Jeden z nich se mu vysmívá: ´...Slez z toho kříže, určitě to zvládneš, když už jsi udělal tolik zázraků pro druhé!´ Druhý žádá Pána o odpuštění a říká mu: ´Vezmi mě s sebou do ráje.´ ´OK!´odpovídá Ježíš, ´ještě dnes večer tam se mnou budeš.´ Tento Kristův poslední akt milosrdenství mě vždycky fascinoval. Je největší ze všech. Je poslední. A právě z tohoto úhlu jsem pro Tebe převyprávěl evangelium." Z mého úhlu pohledu se to autorovi podařilo krásně. A není to věc, která by musela oslovovat jen ty, kteří někde kradou, loupí či zabíjí... je to knížka pro člověka, neboť Gilbertovi, literárně řečeno, nic lidského není cizí.

Pár základních informací

Každá kapitola začíná nějakým citátem z Bible, který je pak více vysvětlen, dán do souvislosti s běžným životem, je k němu připojen příběh, zkušenost, zážitek. Text je prokládán odkazy na knězův osobní i pracovní život, čtenář má možnost nahlédnout do jeho dlouholeté praxe, do postupů, které používá, i do postojů, jež jsou za nimi. Guy Gilbert rozčlenil knížku do pěti částí: Prosté evangelium, Světlo evangelia, Dnešní kněží, církev zítřka, Ježíš Kristus, prima chlap a Posiluj svou spiritualitu. Nevím, kterou bych měla nejvíce vyzdvihnout, všechny mají své kouzlo. Mezi řádky všech z nich je patrné jasné a největší poselství této knihy, a to: Bůh je láska. Zamyslet se nad touto větou je úžasné. Kdyžtak si na to dejte alespoň pár vteřin, lépe minut. ;) Z ostatního je tam toho tolik, že to nelze v rámci tohoto článku předat.

Jako člověka s určitou nedůvěrou ke katolické církvi a s nesouhlasem s některým jejím konáním, mě zaujala také velmi ostrá kritika směrem k vlastním řadám. Gilbert je kněz, který říká: "Představitelé náboženství, kteří dnes exkomunikují, místo aby se chovali vstřícně a měli za jediný požadavek lásku, jsou pokrytci a lháři. Mlátit druhému o hlavu přísná a složitá pravidla znamená dělat z Boha nesmiřitelného zákonodárce. A je to ještě horší, když se boží zákony falzifikují. To znamená Boha pro člověka, který ho tak obtížně a složitě hledá, doslova masakrovat."

To je alespoň pro mě osobně vysloveně revoluční. A takových věcí najdete u Gilberta víc. A jestli jsem Vás ještě nepřesvědčila, abyste se na Guye někde v knihovně nebo v knihkupectví mrkli, vězte také, že kniha, o které tu píšu, dostala ve Francii v roce 2004 "Cenu spirituality dneška". Já osobně se posléze rozhodně budu zajímat také o další Gilbertovy knihy, které v češtině vyšly. Jen ještě nevím, zda o Bratra vyvržených nebo o Až do krajnosti. Obě by se měly více věnovat jeho práci s mládeží. Rodiče by pak mohl zaujmout titul O dětech a výchově.

Na závěr už jen jediný tip: jestli chcete vidět faráře, o kterém mnozí říkají, že je apoštolem 21. století, zadejte v Googlu do vyhledávání obrázků jméno Guy Gilbert. Budete pravděpodobně dost překvapeni. :-) A když se kouknete na jeho oficiální stránky www.guygilbert.net, najdete ho na fotce dokonce i se Sarkozym nebo s papežem Benediktem XVI. Je to docela prča.

Štítky: ,

Diskuse o článku Guy Gilbert - Evangelium podle svatého lotra



Tady může být Váš názor.

Poslat komentář




<<<  Zpět na titulní stránku